آزمایش ها و آزمایشگاه, درمان, سرطان شناسی
  • 14 آبان 1402
skin-cancer

انواع سرطان پوست

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در دنیاست. این سرطان زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های تشکیل‌دهنده لایه‌‌های پوست، به صورت کنترل‌نشده‌ای رشد کنند و به سرعت تقسیم شوند. انواع سرطان پوست را در ادامه می‌خوانید.

سرطان سلول پایه‌ای (کارسینوم سلول باسل)

این سرطان، شایع‌ترین نوع سرطان پوست است. طبق بررسی‌ها از هر 10 فرد مبتلا به سرطان پوست، 8 نفر به سرطان سلول پایه‌ای مبتلا می‌شوند. سلول‌های این نوع سرطان در زیر میکروسکوپ به سلول‌های لایه زیرین اپیدرم (لایه‌ی سلول باسل) شبیه‌اند.

معمولاً این نوع سرطان پوست، در قسمت‌های از بدن ایجاد می‌شود که در معرض نور خورشید است، به ویژه، سر و گردن. سرطان سلول پایه‌ای، معمولاً به آرامی رشد می‌کند. این نوع سرطان، به ندرت، به نقاط دیگر بدن سرایت می‌کند. اما اگر درمان نشود، ممکن است به نقاط نزدیک نفوذ و به استخوان یا بافت‌های دیگر زیر پوست حمله کند.

اگر این سرطان به طور کامل پاک نشود، امکان بازگشت آن وجود دارد. همچنین، افرادی که به سرطان سلول پایه‌ای پوست دچار شده‌اند، بیشتر ممکن است در آینده (در نقطه‌ی دیگری از بدن) به این سرطان مبتلا شوند.

سرطان سلول فلسی یا سنگفرشی (کارسینوم سلول اسکواموس یا فلسی)

از هر 10 فرد مبتلا به سرطان پوست، 2 نفر به کارسینوم سلول فلسی (سرطان سلول فلسی) دچار می‌شوند. در این نوع سرطان، سلول‌های فرد شکلی غیرعادی از سلول‌های فلسی لایه‌ی خارجی پوست را به خود می گیرند.

سرطان‌ سلول سنگفرشی ، بیشتر در قسمت‌هایی از پوست ایجاد می‌شود که در معرض نور مستقیم خورشید است. مثل صورت، گوش، گردن، لب و پشت دست. البته، در زخم‌ها و جراحات پوستی ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن نیز بروز کند.

گاهی این بیماری بر اثر آکتینیک کراتوزیس (در ادامه آن را توضیح می‌دهیم) شروع می‌شود. سرطان سلول فلسی، به ندرت در پوست ناحیه تناسلی بروز می‌کند.



دیدگاه های کاربران
لطفا صبر کنید
مطالب مشابه
آزمایش--ceaیا--آنتی-ژن--carcinoembryonic-
آزمایش CEAیا آنتی ژن carcinoembryonic

آزمایش CEA یا آنتی ژن carcinoembryonic یک آزمایش خون است که برا...

خانه
محصولات
سبد خرید
تماس
ورود