آزمایش
  • 13 اسفند 1402
آزمایش--کشت-ادرار

این آزمایش برای شناسایی و تشخیص ذرات بیماری زایی که منجر به عفونت مجاری ادراری (UTI) می‌شوند مفید واقع می‌شود. باکتری‌هایی که منجر به UTI می‌شوند، معمولاً از طریق پیشاب‌راه وارد مجرای ادراری می‌شوند. این باکتری‌ها در محیط اطراف مجرای ادراری، سریعاً رشد کرده و به عفونت تبدیل می‌شوند.
کشت ادرار می‌تواند میکروارگانیسم‌ها، از جمله باکتری‌ها را تشخیص بدهد. این باکتری‌ها عامل عفونت مجاری ادراری هستند. عفونت‌های مجاری ادراری در زنان شایع‌تر هستند. علت این است که پیشاب‌راه زنان در مقایسه با مردان کوتاه‌تر است و در عین حال به مقعد نزدیک‌تر است. بنابراین باکتری‌های روده، با سهولت بیشتری وارد مجرای ادراری می‌شوند. باکتری‌ها از پیشاب‌راه به سمت بالا حرکت کرده و به مثانه، حالب و کلیه‌ها نفوذ می‌کنند. بدین ترتیب منجر به ظهور یک عفونت می‌شوند

رایج‌ترین علائم عفونت مجاری ادراری عبارتند از :
درد و حس ناخوشایند در شکم و قسمت پایینی کمر
درد در هنگام ادرار کردن
تب
یک حس غیرعادی برای  ادرارهای متوالی و اضطراری
مشکل در خروج جریان ادرار از بدن


اگر دچار UTI باشید، ادرار ظاهر تیره به خود می‌گیرد، یا در صورت وجود خون در ادرار، رنگ آن به صورتی یا نارنجی گرایش پیدا می‌کند. علی‌رغم اینکه خود را در شرایط اضطراری ادرار کردن می‌بینید، اما صرفاً ادرار کمی از بدن شما خارج می‌شود و در تخلیه ادرار دچار مشکل هستید. در مواردی که عفونت شدیدتر باشد، مواردی همچون لرزش، سرد بودن بدن و استفراغ نیز ایجاد می‌شود.
نحوه ازمایش کشت ادرار:
1)تهیه نمونه ادرار تمیز
قبل از شروع این فرایند، ارائه دهنده خدمات پزشکی – درمانی، از شما می‌خواهد تا دستان خود و سپس ناحیه تناسلی (ادراری) را با مایع ضدعفونی کننده بشویید.
شما داخل ظرف استریل ارائه شده توسط پزشک ادرار خواهید کرد.
سپس ظرف به ارائه دهنده خدمات پزشکی تحویل داده می‌شود. در گام بعدی ظرف برای انجام تحلیل‌های لازم به آزمایشگاه ارسال می‌شود

2)کیسه گردآوری ادرار
کیسه گردآوری ادرار، یکی دیگر از روش‌هایی است که برای تهیه نمونه ادراری کاربرد دارد. این روش اکثراً برای نوزادان، و کودکان به کار می‌رود. برای اجرای این روش، یک کیسه پلاستیکی ، با استفاده از مواد چسبنده به آلت تناسلی پسران، و ناحیه تناسلی دختران متصل می‌شود.
3)کاتتر
در برخی موارد، ارائه دهنده خدمات بهداشتی تلاش می‌کند نمونه ادراری را به وسیله کاتتر گردآوری کند. برای انجام این کار، یک لوله لاستیکی نازک، از طریق پیشاب‌راه وارد مثانه می‌شود. هنگامی که کاتتر در مکان مناسب قرار بگیرد، شرایط برای تهیه نمونه فراهم می‌باشد.
اگر کاتتر ادراری از قبل روی بدن شما نصب شده است، ارائه دهنده خدمات بهداشتی با بستن انتهای مسیر تخلیه، قبل از رسیدن به کیسه تخلیه ، نمونه لازم را گردآوری می‌کند.
هنگامی که ادرار وارد لوله دو طرف بسته شود، نمونه گیری با استفاده از یک سرنگ انجام می‌شود. تهیه نمونه ادراری، مستقیماً از کیسه متصل به کاتتر توصیه نمی‌شود. علت این است که ادرار برای مدت طولانی بیرون از بدن باقی مانده است. بنابراین امکان رشد باکتری در آن وجود دارد. قطعاً چنین نمونه‌ای فاقد کیفیت مطلوب خواهد بود.
4)نمونه برداری با تزریق از بالاتر از ناحیه تناسلی
در مواردی نادر، پزشک درخواست نمونه برداری از مثانه با سوزن را می‌دهد. این روش که با اسم روش” تزریق از ناحیه بالای اندام تناسلی” مشهور است، فقط در مواقعی به کار می‌رود که تلاش‌های قبلی برای گردآوری نمونه تمیز، با شکست روبه‌رو شده باشند.


اگر باردار هستید، این احتمال وجود دارد که پزشک متخصصان زنان از شما بخواهد در چندین نوبت قبل از تولد نوزاد، کشت ادرار انجام دهید. این آزمایش‌ها، یک نمونه از آزمایش‌های احتیاطی محسوب می‌شوند.


در صورتی که در دوران بارداری به UTI مبتلا شده باشید، بسیار مهم است که آن را شناسایی و سپس درمان کنید. UTI ها در دوران بارداری شایع هستند و در بسیاری مواقع ناشناخته باقی می‌مانند. UTI های درمان نشده منجر به زایمان زودتر از موعد یا زایمان با عواقب نامطلوب می‌شوند.


چگونگی آماده انجام آزمایش کشت ادرار:
قبل از شروع آزمایش، هرگونه دارو یا ویتامین، داروی جانبی یا مکمل‌هایی که بدون نسخه مصرف کرده‌اید را به پزشک اعلام کنید. این احتمال وجود داشته که این مواد منجر به ایجاد تداخل در نتایج آزمایش آنالیز ادرار شوند.
به جز شستن دست‌ها و ناحیه ادراری قبل از تهیه نمونه ادراری تمیز، به هیچ اقدام دیگری برای آماده سازی شخصی و انجام آزمایش کشت ادرار نیاز نخواهید داشت.
دیدگاه های کاربران
لطفا صبر کنید
مطالب مشابه
چرا-آزمایشamh-انجام-می-شود
آزمایش AMH

هورمون ضد مولِرین یا AMH توسط سلولهای گرانولوزا (سلولهایی که در ک...

آزمایش-هورمون-زنانه-چیست-و-چگونه-انجام-می‌شود؟
آزمایش هورمون زنانه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش هورمون زنانه از جمله مهمترین تست‌هایی است که با هدف بررسی ...

آزمایش-17--هیدروکسی--پروژسترون--(17-oh)
آزمایش 17- هیدروکسی پروژسترون (17 OH)

هورمون 17 هیدروکسی پروژسترون (17-OH پروژسترون) توسط غدد فوق کلیه ...

آزمایش-esr-چیست-؟
آزمایش ESR چیست؟

ESR در آزمایش خون همان سدیمانتاسیون است. سدیمانتاسیون یعنی شتاب و...

کراتینین--در--ازمایش--خون--چیست؟
کراتینین در ازمایش خون چیست؟

Creatinine خون چیست؟ برای انجام آزمایش های مختلف موارد متعددی مور...

آزمایش--هماتوکریت--(hct)--خون--چیست؟
آزمایش هماتوکریت (Hct) خون چیست؟

ترومبوفیلیا نوعی اختلال انعقادی است که ریسک ترومبوز را در فرد افز...

تقویت--بین--سرم--خون--و-پلاسمای--خون
تقویت بین سرم خون و پلاسمای خون

تفاوت بین سرم خون و پلاسمای خون چیست؟ در آزمایش‌های تجزیه خون، خو...

آزمایش--vitd3--25--(oh)-d
آزمایش VitD3 -25 (OH) D

تفسیر آزمایش ویتامین d3,آزمایش ویتامین دی ناشتا,حد نرمال ویتامین ...

آزمایش--crp
آزمایش CRP

آزمایش CRP برای ارزیابی خطر بیماری های قلبی: CRP (پروتئین واکنشی ...

فریتین--در--آزمایش--خون--چیست؟
فریتین در آزمایش خون چیست؟

فریتین در آزمایش خون چیست؟ فریتین در آزمایش خون به پروتئینی اشاره...

خانه
محصولات
سبد خرید
تماس
ورود