آزمایش ها و آزمایشگاه, درمان, هماتولوژی
  • 19 مرداد 1402
بیوپسی--ریه--چیست--؟
بیوپسی ریه چیست؟
آزمایش بیوپسی ریه برای برداشتن نمونه کوچک از بافت ریه انجام می شود تا بتوان آن را بررسی کرد. این کار با یک سوزن بیوپسی مخصوص انجام می شود. یا در حین جراحی انجام می شود. بیوپسی برای بررسی بیماری ریه، سرطان یا شرایط دیگر انجام می شود.

بیوپسی ریه به چندین روش مختلف انجام می شود که در ادامه به 4 تای آنان به صورت مختصر می پردازیم:

برونکوسکوپی: یکی از روش ها برای برداشتن نمونه ای از ریه است. که در این روش پزشک، یک برونکوسکوپ که از یک لوله انعطاف پذیر به همراه دوربین و نور تشکیل شده از طریق بینی یا دهان وارد ریه بیمار می کند.برای برداشتن بافت سلولی از ریه، به همراه برونوسکوپ وسیله ی دیگری وارد ریه بیمار می شود تا در صورت نیاز بافتی از ریه را خارج کند.
اگر توموری در ریه وجود داشه باشد ممکن است به همراه موارد فوق لیزری برای کوچک کردن اندازه تومور نیز وارد ریه کند.

توراکوسکپی: این روش مشکلاتی که بیرون از ریه ها وجود دارد را مورد آزمایش و بررسی قرار می دهد. در این روش بیمار به صورت کامل بیهوش می شود. پزشک متخصص برای انجام این عمل ابتدا لوله ای را در ریه و حلق می گذارد تا به وسیله آن تنفس بیمار، فشارخون، سطح اکسیژن و ضربان قلب بیمار را مورد بررسی قرار دهد.
در نهایت برای برداشتن نمونه از ریه، برش های کوچک بر روی قفسه سینه به وجود می آورد. و به وسیله ابزار های کوچکی نموه بافت سلولی را از ریه خارج می کند.

بیوپسی سوزنی: در صورتی که پزشک نتواند به وسیله برونکوسکپی بافت سلولی مورد نیازش را از ریه خارج کند یا برای بررسی داخل ریه، برونش، مسیر اصلی ورود به ریه ها را بررسی کند،  به این روش رو می آورد. در این روش پزشک سوزنی را از قفسه سینه بیمار وارد ریه می کند و نمونه را برمی دارد. در این روش برخلاف روش توراکوسکپی بیمار هشیار است، تنها محل وارد شدن سوزن بی حس می شود.
بیوپسی باز :این روش آخرین راه برای برداشتن نمونه بافت سلولی از ریه است در صورتی که هیچ کدام از روش های فوق برای برداشتن نمونه جواب ندهد. از بیوپسی باز ریه استفاده می کنند.
در این روش مانند روش دوم (توراکوسکپی) بیمار کاملا بی هوش است. در این روش به دلیل وجود برش های بزرگتر به بیوپسی باز معروف است. این برش بزرگ دسترسی پزشک به ریه و نمونه برداری از آن را راحت تر می کند.
دیدگاه های کاربران
لطفا صبر کنید
مطالب مشابه
ترومبوفیلیا-–-اختلال--انعقادی
ترومبوفیلیا – اختلال انعقادی

ترومبوفیلیا نوعی اختلال انعقادی است که ریسک ترومبوز را در فرد افز...

محاسبات--مرتبط--با--شمارش--سلول--های--خونی
محاسبات مرتبط با شمارش سلول های خونی

محاسبات مرتبط با شمارش سلول های خونی: شمارش کامل خون (CBC) آزمایش...

کم-خونی--همولیتیک--چیست--و-چگونه--می‌توان--آن-را-درمان--کرد؟
کم خونی همولیتیک چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

کم خونی همولیتیک چیست ؟ گلبول های قرمز مأموریت مهم انتقال اکسیژن ...

خانه
محصولات
سبد خرید
تماس
ورود